فناوری AMD FSR Redstone
شرکت AMD بهطور رسمی نسل جدید فناوری ارتقای تصویر خود با نام AMD FSR Redstone را معرفی کرده است. این فناوری که اولین بار در بازی Call of Duty: Black Ops 7 فعال شده، قرار است استاندارد تازهای برای بهبود نورپردازی پرتو و ارتقای کیفیت بصری بازیها ایجاد کند. در این نسخه، قابلیت مهمی با عنوان Ray Regeneration ارائه شده که بر پایه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کار میکند. استفاده از این قابلیت، بخشی از تحول گستردهتر AMD در ارائه فناوری گرافیکی نسل جدید محسوب میشود.
قابلیت Ray Regeneration
قابلیت Ray Regeneration در نقش یک «بازسازیکننده پرتو مبتنیبر هوش مصنوعی» عمل میکند و دادههای مربوط به نورپردازی پرتو را پیش از فرآیند ارتقای کیفیت، اصلاح و پاکسازی میکند. نتیجه این کار، تصویری با نویز بسیار کمتر و وضوح بالاتر است؛ بهخصوص در صحنههایی که بهطور معمول نویز زیادی دارند یا با نمونهبرداری محدود رندر میشوند. این فناوری بخش مهمی از مجموعه ویژگیهای فناوری FSR جدید ایامدی به شمار میرود.
در حال حاضر، تنها قابلیت Ray Regeneration از بسته Redstone در بازی Black Ops 7 فعال شده است و سایر قابلیتهای هوشمصنوعی از جمله ML Super Resolution، ML Frame Generation و Neural Radiance Caching هنوز در مرحله توسعه هستند. AMD تأکید کرده که FSR Redstone یک برنامه بلندمدت است و ویژگیهای بیشتر در بازیهای آینده ارائه خواهد شد.

چه کارت هایی از FSR Redstone پشتیبانی می کنند؟
پشتیبانی از FSR Redstone فعلاً فقط برای کارت گرافیک Radeon RX 9000 فعال است. این تمرکز اولیه AMD روی سری جدید پردازندههای گرافیکیاش نشاندهنده تلاش شرکت برای رقابت مستقیم با فناوریهای مشابه NVIDIA است. با این حال، انتظار میرود پشتیبانی گستردهتری در آینده ارائه شود.
تکنولوژی جدید AMD، بهخصوص در زمینه ارتقای کیفیت تصویر با هوش مصنوعی AMD، میتواند تأثیر بزرگی روی نحوه پردازش نور و بازتابها در بازیهای نسل جدید داشته باشد. این پیشرفت، گامی مهم برای AMD در رقابت با فناوریهای پرچمدار بازار محسوب میشود.